Tentang cinta & cemburu sang hati

Suatu ketika dahulu.

Hati tahu kisah mereka kerana hati dekat dengan mereka. Hati cuba untuk tidak ambil tahu sebenarnya kerana hati takut terguris. Tetapi, kedegilan hati menyebabkan hati sanggup terguris sedikit untuk ambil tahu juga perkembangan kisah mereka. Kerana? kerana apa ya Muhammad Adip? (hahaha terpengaruh sekejap dengan Dunia Baru!). Kerana, sebenarnya hati ada “hati” (cinta?) dengan seorang daripada mereka.

Itu cerita dahulu.

Sekarang. Hati gembira. Hati berbunga-bunga. Kerana? kerana hati akhirnya berjaya mendapat cinta itu. Tetapi, hati tidak tahu bahawa cinta datang bersama pakej cemburu!. Ya, sifat ingin tahunya nanti akan berkadar terus dengan perasaan cemburu.

Hati tetap ingin tahu apakah kisah mereka selepas “suatu ketika dahulu”. Hati tahu sebenarnya, kalau hati tahu kisah mereka selepas “suatu ketika dahulu” hati akan terguris lagi. Tetapi, kedegilan hati juga menyebabkan hati sanggup terguris sedikit untuk ambil tahu juga perkembangan mereka selepas “suatu ketika dahulu”.

Hati dapat apa yang hati cari. Tetapi hati terguris dengan sangat pedih. Hati dapat satu pengajaran. Rupa-rupanya gurisan “sekarang” adalah lebih pedih dari gurisan “suatu ketika dahulu”. Kerana? kerana gurisannya telah ditebalkan dengan perasaan cemburu. Dan, hati juga dapat satu lagi pengajaran. Hati tidak boleh terbalikkan masa silam walaupun jam pasir boleh ditonggang-terbalikkan.

Kasihan. Hati akan merasai kepedihan dari gurisan yang tebal itu sepanjang hayatnya. Kasihan. Hati yang gembira di suratannya tetapi kepedihan yang tersirat sebenarnya. Kasihan. Hati hadapi semua ini hanya kerana cinta.

CINTA | Buta kerana tiada mata. Suci kerana tiada hati. Cinta adalah cinta.

p/s: Jangan minta hati untuk melupakan sahaja sifat ingin tahunya itu untuk tenang. Kerana? kerana sudah sifat hati untuk mudah memaafkan, tetapi sukar untuk melupakan.

Advertisements

2 thoughts on “Tentang cinta & cemburu sang hati

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

w

Connecting to %s