Kisah semut

Tak tahu lah siapa tumpang siapa… Semut tumpang rumah aku ke? aku yang tumpang rumah semut? Tapi semut memang banyak. Yang kecil-kecil dan busuk ada, yang sedang-sedang dan menggigit sakit pun ada, yang besar-besar dan jalan laju pun ada.

Abang[1] buat housekeeping kabinet dapur selepas aduan bahawa adanya semut yang telah melubangkan stok meggi sebeban tu. Semut ni semua nak dimakannya… gula (standard semutlah ni), tepung (nak buat biskut raya kot), air masak (haus kot), beras pulut hitam pun di’ngap’ juga.

Tapi yang tak fahamnya soda bikarbonat pun jadi mangsa. Agak-agaknya lah, berbuih-buih tak mulut semut peninjau tu masa buat laporan nanti?

“Macamana ek tak nak kasi semut datang lagi?”
“Tulis kat situ SEMUT: No Entry
“Letak lambang semut lepas tu pangkah”

Adoi la!

Nota kaki
[1] Ironinya beliau juga pernah mendapat gelaran Encik Semut.